• Gratis core program træning

Gratis Program

Dette er et 2 ugers trænings program til at forbedre din core.

  Gratis core-træningsprogram (341,0 KiB, 11.958 hits)

Støt

Hvis du er glad for det gratis træningsprogram, kan du overveje at donere et beløb til sidens videre drift.

Teamet bag coretraening.dk arbejder gratis for at tilbyde dig de bedste råd og artikler, og selv små beløb gør en forskel!

Støt via mobilepay på nedenstående nummer:

28 59 02 63

Hvad er core?

Coretræning, core træning, anatomi

Ordet ”core” er en betegnelse for din krops kernemuskulatur. Dette omfatter blandt andet mavemuskulaturen og de store muskler i ryggen. Coren er en muskel, og kan den derfor trænes. Derfor vil vi her på siden koncentrere sig om core træning. 

Coren giver dig stabilitet, og gør at du kan bevæge dig alsidig rundt, uden at få skader.

 

Indre del:
1. Beskyttelsen af indvolde
2. Beskyttelsen af rygsøjlen
3. Stabilisering og aktivering af den dybe abdominal væg

Ydre del:
1. Posterior oblique system
2. Anterior oblique system
3. Lateral system

Hvis vi betragter kroppen som et hus, vil coremuskulaturen være fundamentet. Dette er altså af afgørende betydning, når resten af huset skal opføres. Hvis man bygger et stort og flot hus på et usikkert fundament, så er der stor chance for, at det flotte hus falder sammen igen.

 

Derfor behøver du en god core

Coren hjælper med at stabilisere dig, både når du træner og til hverdag. Jo stærkere din core er, jo bedre kraftoverførsel og stabilitet. Det er ikke uden grund, at coren er en af grundpælene i træning for forsvarets soldater.

Forsvarets anbefaling:

’’Core-træning er træning af kro-
militær, core træning, forsvaretppens kernemuskulatur bestående af både ryg og mavemuskulatur. Core-træning er altså et vigtigt fundament for, at du bliver i stand til sikkert at løfte, bære, trække og skubbe og dermed sikre en god arbejdsteknik.

Core-muskulaturen er rygsøjlens beskytter. Muskulaturen skal aktiveres pr. refleks, når vi f.eks. træder i et hul, falder eller skal gribe noget. En stærk core-muskulatur er afgørende for at kunne løfte med korrekt teknik samt at forebygge skader i hverdagen. Uden en stærk core-muskulatur løber du en øget risiko for ledproblemer, da det ikke vil være muligt at stabilisere kraftige bevægelser.’’

Kilde: træn med forsvaret. http://traenmed.forsvaret.dk/

 

Du bruger din core hver dag

– Funktionalitet og sundhed

En stærk core bidrager til din almene sundhed, og minimerer risikoen for at komme til skade. F.eks. i forbindelse med havearbejde er en stærk core en vigtig ingrediens for at  undgå f.eks. smerter i ryggen. Du bruger din core i alt hvad du laver, uanset om du er på jobbet, i hjemmet eller i træningscenteret. Derfor er det vigtigt, at din core er stærk og sund, så du ikke risikerer unødvendige skader, holdningsproblemer osv.

 

Visuelt. Får jeg en six-pack af core træning?

sixpack, core træning

Coretræning er træning af en masse muskler. En af dem er Rectus Abdominis, som ved vedvarende træning bliver til en sixpack. Coretræning er derfor ikke kun en god måde at blive sund og stærk, men også en måde at blive flot og atletisk af udseende.

Samtidig giver en stærk core også inddirekte mere hypertrofi (muskelvækst), da du dermed kan løfte mere vægt og træne tungere i din normale styrketræning.

Træn som en soldat og fitness model

I respekt for den nu afdøde fitness model og soldat, Greg Plitt, får vi I denne korte video en indsigt i hvad core træning betyder. Hvil i fred 1977 – 2015,  A legend

Videoen taler for sig selv, og behøver ikke den store beskrivelse.